Alla helgons dag...

... firar vi i Sverige. Inte Halloween. Och jag är jättetrött på folk som blandar ihop och kanske till och med glömt vår egna tradition som är värdig och fin. Halloween är en barnhögtid som inte ska blandas ihop med de som vill minnas sina anhöriga.

Halloween är en amerikansk tradition som smugit sig in i Sverige. Men vi har fortfarande vår högtid kvar. Imorgon är det Allahelgonadagen och på lördag Alla helgons dag. På fredag, allhelgonaafton, är det Halloween I USA och det är den dagen som blivit stor där borta.

Halloween firas i USA på ursprungliga Alla helgons afton, vilket alltid är 31oktober.

Seden att tända ljus vid våra anhörigas gravar på Allahelgonadagen är ett halvt sekel gammal. Däremot är  dödskult, själskult och helgonkult mycket gammal.

För att reda ut begereppen läs
här eller här.

Kommentarer
Postat av: Anna Kristiansson

Vad jag vill minnas efter att ha firat Halloween i Los Angeles och vad jag kan utläsa i min kalender på mitt synnerligen röriga skrivbord så infaller Halloween alltid den 31 oktober, dvs dags datum.

2006-10-31 @ 08:14:32
Postat av: Åsa

Ja just, det. Så ska det vara. Halloween infaller på ursprungliga dagen före Alla helgons afton. Dvs alltid 31 oktober. Jag rörde ihop det.

2006-10-31 @ 08:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback