a brilliant young lawyer and spellbinding orator

Det har tagit mig lite lång tid att läsa fina Imperium av Robert Harris. Dels för att jag bara kom över en engelsk variant (finns den på svenska?) och dels för att jag inte jobbar Volvo längre och har inte tid att sitta på jobbet och läsa. Det är aningens roligare att jobba med det som man är utbildad till, som jag gör nu. Tänka sig.

Hur som så var Impreium inte riktigt lika bra som Pompeji men helt klart värt ansträngningen. Historien i Imperium berättas av slaven Tiro som var den romerska matsodonttalaren Ciceros högra hand. Tiros synvinkel är perfekt eftersom han får följa Cicero vart han än går och blir som en fluga på väggen. Han är slav och ingen lägger liksom märke till honom. Boken berättar dels om de spännande saker som Cicero grejade med är kända för eftervärlden men också om hans privatliv och den ger en bra bild av Rom och berör exempelvis stoisicmen lite grand.

Jag äslkar att läsa om romarriket. Det är spännande, fyllt av intriger, kunskap, mystik och kända namn.

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Hej kusin! Jag har, efter att ha läst din blogg, nu beställt boken Pompeji! Skall bli spännade att läsa! Hoppas du trivs som hustru! =)
Kram Charlotta

2007-08-31 @ 23:55:48
Postat av: Åsa

Hej på dig, bra gjort! Du kommer inte bli besviken! Jag trivs med livet, det fortsatte ungefär som vanligt ju!

2007-09-03 @ 13:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback