Merkurius, prima hora

Onsdag, första timmen

Just nu läser jag två böcker parallellt. På jobbet gäller Pompeji av Robert Harris och hemmavid har jag
De hängdas evangelium av Robert Karjel.

Pompeji utspelar sig de sista dagarna innan Vesuvius utbrott år 79. Det är en spännande historia som är späckad med små och stora fakta vilket gör att läsaren får en historialektion på köpet. Detaljrikedomen, till exempel uppräknandet av maträtter, lyckas svepa med mig till romarrikets Italien. Boken är svår att lägga ifrån sig då författaren är duktig på att bygga upp stämningen. Jag vet att Vesuvius kommer att få ett utbrott men ändå vill jag veta vad som är på g i Neapelbukten.

De hängdas evangelium är en berättelse som rider på da Vinci-vågen.  En svensk da Vinci-kod som det står på omslaget. Självmord och munkar, tvåtusen år gamla brev och ett femte evagelium. Jag gillar alla spännade historier från historien om okända evangelium, bortglömda och undanröjda viktiga människor och dokument och släktingar till Jesus. Och de hängdas evangelium är spännande men jag blir så trött på allt i den genren som ska jämföras med da Vinci-koden. Koden har säkert inspirerat många berättare men att alla historier i framtiden kommer att jämföras med Dan Browns mastodontsuccé.



De hängdas evangelium
Robert Karjel

Pompeji
Robert Harris


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback