As horas

112590-956

Jag sitter och lipar till den underbara
filmen Timmarna som gick på tv igår. Jag har inga andra ord än underbar, den gör ont. Michael Cunningham, som skrivit boken som filmen är baserad på, gjorde ett mäterligt arbete då han knåpade ihop alla delar.

Har du inte sett Timmarna så gör det och har du inte läst Virginia Woolfs Mrs Dalloway så gör det.

Scenen där Virginia Woolf berättar vart vi kommer när vi dör har spökat hos mig sedan jag såg filmen första gången för några år sedan. (Spela fram till halva klippet, där den lilla flickan sitter med en död fågel under ett träd.)

Kommentarer
Postat av: Nina

Hej. Jag tycker också väldigt mycket om Timmarna, men jag måste säga att romanen Mrs Dalloway gjorde mig besviken. Jag tyckte den var tämligen långtråkig. Så jag tänkte att det vore intressant att höra vad det är du gillar med romanen. Då tycker jag att Orlando är mycket bättre. Med en väldigt intressant historia.

2007-02-01 @ 16:49:23
Postat av: Åsa

Jag tycker faktiskt inte att boken är så himla bra heller. Den var lite rörig och seg. Men jag tycker att man ska läsa den ändå, jag tycker man ska läsa det mesta som bra författare gjort. Det ger en mer helhetlig bild av författarskapet och kan kanske hjälpa till att förstå andra verk av samma skribent. Jag har inte läst Orlando, det var ett bra boktips, jag ska låna den imorgon typ.

2007-02-01 @ 18:05:56
Postat av: Nina

Ja det kan jag hålla med om ang. Dalloway. Och ja, låna Orlando. Den är kanske lite konstig till en början, en märklig historia. Du hittar förhoppningsvis en bra version med lite info på baksidan. Men mest hoppas jag att du hittar någon som du kan diskutera den med när du är klar. Speciellt genus och hur Woolf skriver om genus i sin tid är det intressanta.

2007-02-01 @ 20:42:41
Postat av: nina

min dator krånglar...som du ser. förlåt för tre inlägg.

2007-02-01 @ 20:56:49
Postat av: Åsa

Haha, det är lugnt. Jaså, den väcker tankar och frågor? Vad bra, det är så trevligt med böcker som gör att man tänker till och får nya insikter.

2007-02-01 @ 21:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback