Gatovitjo belarusko kuschane (med reservation för grammatiska fel)

112590-1037

Idag ska jag göra
draniki som är en vitrysk nationalrätt. Jag åt det mycket när jag var där i höstas och det var så himla gott.

Man skulle också kunna kalla draniki för helt vanliga potatisplättar, eftersom det är det det är. Men det blir lite mer spännande om man gör dem som i Belarus. De kan varieras mycket och fyllas eller serveras med det ena eller det andra. Men på restaurangen i Minsk fick jag dem tillsammans med stekt lök, stekt svamp och gräddfil.

Kommentarer
Postat av: Karin

Fick nåt som hette Veroniki, av min värdfamilj i Melbourne m rötter i Ukraina, för länge sen.
Jättejättegott! Som ravioli med fyllning av ost, smör och potatis. Låter mest blasé men nope, smarrigt!
Undrar om det är något besläktat...? Men annorlunda förstås. Okänd och för dåligt uppskattad matkultur i alla fall!
Jag blev förresten väldigt förvånad över att det är så god mat i FInland när jag var där förra hösten. Apropå öst-mat.
Hoppas att de blir bra :-)!

Postat av: Åsa

Jag har också hört om Veroniki, det var nog i Vitryssland också. Men jag har inte provat. Som du skriver, man blir fövånad över hur god öst-maten är. Den är inte bara god utan mycket mättande och stadig också.

2007-02-15 @ 11:55:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback