L'isola del giorno prima

Gårdagens ö
Umberto Eco

Idag började läsa Gårdagens ö av Umberto Eco och det var minsann en bok i min smak. Fantasin sprutar utan analyser och psykologi. Inga relationer utan bara äventyr. Och givetvis kärlek men även den rik på fantasi, stor och äventyrlig.

Jag gillar böcker med flera historier i en. Kanske en hjälte som stöter på det ena äventyret efter det andra, gärna i historisk tid. Ungefär som Odyssen där Odysses möter  en massa knäppa saker. Eller Decamerone där en ramberättelse håller ihop hundra noveller. I min bokhylla väntar ännu en sån bok på läsning, Calvinols resa genom världen av PC Jersild.

Umberto Eco ja, vi var på Rosens namn när den gick på Stadsteatern förra året. Den var bra men jag somnade i andra akten och vaknade i slutet då Freddie Wadling sjöng Blott en dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback