otra panedelnik



För många år sedan läste jag ryska vid universitetet. Det var jätteintressant och kul att kunna men tyvärr tog ungdomens andra nöjen över. Att sova på morgonen istället för att åka till lektionen, eller att kolla tv istället för att göra läxan, blev lättare. Så jag blev inte så bra på språket som jag hoppats. Speciellt i efterhand önskar jag att jag fortsatt.

Jag ville bli östeuropakorrespondent i första hand. Och i andra hand ville jag kunna traggla mig igenom någon av de ryska klassikerna på originalspråk. Tänk att få känna på Dostojevskijs alldeles egna ord i Brott och straff. Det blir något för framtiden då jag knäcker innebandyklubban. Kvällskurser i ryska.

Den allra bästa boken av en rysk författare är för mig En dag i Ivan Denisovitjs liv av Aleksandr Solzjenitsyn. Gulag, hårt, vinter, hungrigt, känslokallt och rakt i läsarens ansikte. Men samtidigt känner man något slags hopp hos Ivan Denisovitj. Drt där hoppet som man förmodligen måste ha för att överleva i en sådan miljö.

Läs den!

Kommentarer
Postat av: Eve

Jag älskar hur man fulkomligen förvandlas till en ryss så fort man försöker uttala nåt namn, Aleksandr, bara nåt så simpelt! Ack ungdomens förlorade drömmar....

2007-07-09 @ 10:36:02
Postat av: Åsa

Jag vet, det är en häftig effekt...

2007-07-09 @ 19:59:36
Postat av: Clara

Hej! Jag har precis läst En dag i Ivan Denisovitjs liv. Jag letar efter en person som vill diskutera boken, t.ex. hur Solsjenitsyn skriver o.s.v.
Är du intresserad får du gärna höra av dig!

2008-04-16 @ 13:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback