they think i'm a strange tiger who walks on two legs



Jonas Hassen Khemiri
Montecore
En unik tiger

Jag läser Montecore nu, den är medryckande men lite svår att läsa. En av berättarna, Kadir, använderett härligt språk som är nån slags svarabiska. En blandning av flera språk som är uppfinningsrikt men svårtläst i längden. Det är kul med nya ordkonstruktioner som välkommenhemcouscous och jag gillar att hitta nya sätt att uttrycka saker. Men de krångliga orden blir uttröttande. Jag får samma känsla som under  Joyces medvetandeström i Odysseus där texten maler på, jag läser och läser, men registrerar inte vad det står.

Historien i Montecore är spännande och spänner över flera intressanta händelser. Rasism i ett land som säger sig vara fördomsfritt är en stor del av temat.


atmosfärisk - stor
inviteras - bjudas in
kontinuera - fortsätta
året numrerades till 1986 - det var 1986
har korresponderat mig din e-brevlåda - jag fick din mailadress

Det är kul, det är det. Jobbigt, men också ett avbräck mot det gamla vanliga språket i alla böcker man läser.

Kommentarer
Postat av: A

Jag håller med om att det kunde vara lite kämpigt att läsa boken. Men samtidigt var det charmen med hela Montecore. Jag beundrar författaren oerhört mycket.
Inressant blogg du har förresten.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback