benämning på biskopen av Rom och samtidigt den Katolska Kyrkans högste ledare.

När jag läser en bra bok går jag runt med ena foten i verkligheten och den andra där boken utspelar sig. Just nu befinner jag mig till hälften i Göteborg 2007 och andra hälften sitter i en katerdralskola i Frankerriket 827. Jag läser Påven Johanna, som kanske inte är fantastiskt bra skriven, men som berättar en spännande historia. Feministiska undertoner? Javisst! Hurra för dem!

Det finns både bevis och motbevis att det i sanning funnits en kvinnlig påve på 850-talet, och jag har inte bildat en egen uppfattning om vad jag tror. Men det är minst sagt lockande med dessa typer av historiska intriger.






Kommentarer
Postat av: Malin

Jaha man frå göra så överallt? Det är ju jättebra :)

Postat av: Helena

Vilken söt blus :)

2007-06-12 @ 21:34:23
URL: http://www.tindrasgarderob.blogg.se
Postat av: Åsa

Tack

2007-06-13 @ 16:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback