Från barnsjukhuset i Minsk

Jag läste precis några rader i Vitryssland - 89 millimeter från Europa som jag vill dela med mig av. Det handlar om följderna av Tjernobyl-olyckan och cancersjuka barn. Författaren Kjell Albin Abrahamsson besöker, precis som jag gjorde i höstas, ett sjukhus utanför Minsk.

På den stora barnavdelningen i Minsk slogs jag än en gång av det karekteristiska som gör Tjernobyl-barnen så lika varandra.Det beror på skalligheten, den slocknade blicken, det vänliga leendet. 

Precis så där var det. Barnen var så vänliga och log medan ögonen var tomma och oerhört sorgsna. Och så skalligheten som alltid förknippas med cancesjuka barn, de som drabbas av Tjernobyl i synnerhet.

Vet du inte så mycket om vad som hände efter Tjernobyl så läs på. Det är intressant och skrämmande läsning full av skräckfilmsbilder.

Vitryssland - 89 millimeter från Europa av Kjell Albin Abrahamsson är en början.
Svetlana Aleksijevitjs Bön för Tjernobyl likaså.


Kommentarer
Postat av: Enis

Hej Jag vill ha en komentera inlägget på min brev
från Enis.

2007-06-19 @ 00:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback