Hysteriskt fruntimmer

Jag hade precis gjort ett jobb om kvinnofridsfrågor i Ale kommun när jag hörde en intrevju med Claes Borgström på P4. Vår avgående JämO pratade om sig och sina sju år i jämställdhetens tecken. Han har mött många män som inte vill konfrontera hur de själva lever och tänker och därför skojar bort jämställdhetsfrågan.
- Oj, nu håller jag upp dörren för en kvinna, får man det JämO? kunde de fråga.

I pitty the fool som väljer att blunda för frågan. Vad trött man blir.

Vidare pratade Borgström givetvis om hans krav på att Sverige skulle bojkotta fotbolls-VM förra året. Hur han fick hotelser och förlöjligades. Det skrevs bland annat att han var en sån som blev vald sist på gympan i skolan och därför hatade fotboll.

Det finns mycket korkat folk i vår land. Det handlade inte om fotboll. Det handlade om att vi inte får acceptera trafficking och prostitution.

Jag har så svårt att förstå hur man kan skoja bort dessa ämnen. Hur man kan vifta bort det som röd feminism när det handlar om mänsklighet.

Knappt 20 000 kvinnor anmäler varje år att de blivit misshandlade av en närstående man. Brottsförebyggande rådet uppskattar att det finn ett mörkertal som skulle dubbla den där siffran.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback