You make me sick

Det har talats en del om att förmågan att konsumera har blivit ett mått på hur väl man lyckas i livet. Kläder och prylar visar att man har cash och därmed är man framgångsrik och glad. Det är sannerligen ett sjukt samhälle vi lever i.

En annan sak som det talas en hel del är klimatförändringarna och den sjuka planeten vi lever på. Jag har funderat över hur jag själv ska göra för att bidra till tillfriskningen av världen och insåg ganska snart att det där med att sluta konsumera är en nyckel. Dels för att bryta den farliga trenden med att kosnumtion är ett tecken på lycka och dels för att stävja uppvärmningen.

Förutom att välja miljövänliga alternativ, dra ner på energiförbrukningen osv, kan jag faktiskt välja att inte konsumera så hysteriskt. Tänk bara hur mycket jag skulle få ned mina koldioxidutsläpp om jag inte köpte så mycket på postorder. Transporterna till och från Borås är inte trevliga mot miljön. Det behövs givetvis mer än så av mig, men det är ett steg.

Däremot har min nya filosofi inte börjat bra. Idag tog jag bilen till Skatås för att jogga, det är inte långt och jag hade kunnat cykla. Därtill hämtade jag ut tre postorderpaket. Till protokollet bör föras at det var mestadels potentiella presenter till min fästman, inte bara egoköp. Sedan beställde jag ytterligare en dyyyr present till honom på nätet.

Men jag mår illa av min egen konsumtion.

Det sker ett stopp här.

Kommentarer
Postat av: Malin

Jo men det är ju många ställen som gör knepiga kläder :P hihi.. inte märkt mer på Ellos än andra ställen tror jag iaf ;) och nej kläder och saker gör en ju inte lyckligare.. suck

Postat av: Elin

Du har så rätt. Jag måste verkligen börja cykla till skolan. Det skulle ju vara både miljövänligt, ekonomisk + att jag skulle få motion. Ja, så får det bli nästa vecka.

2007-05-03 @ 18:28:21
URL: http://ragnhild.blogg.se
Postat av: Åsa

Elin: Bra beslut, jag ska börja cykla överallt från och med idag.

2007-05-04 @ 10:16:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback