Codex argenteus

Upp, upp för att hinna
nå en stunds vila och sova åtta timmar.
Fader Frost är försenad.

Han knuffar till dig.
Du faller hårt.
Som om det gör nåt
att handen inte är ren
eller att jackan blev våt.

Och du kan inte ta igen en sekund.
Lugn, bara lugn.
Fader Frost hann -
slaktar dina hjältar längst fram.

Som en i raden ropar du:
- Vem stal mitt armbansur? Var är min Tid?



Jag har citerat Tjuven av Göran Tunström förr här on the blog. Det är en av de böcker som finns med på min tio i topp över verk som bosatt sig i mig. Nu ska jag läsa Tjuven igen. Jag återkommer gång efter annan till de enkla tankarna om tid:

- Det är ju morfars klocka!
- Han har så mycket tid ändå. Men vi behöver tid, du och jag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback