Jehovas muf

Jag håller på att jobba med en artikel om ungdomspolitik och slås av hur rekryteringen till politiska ungdomsförbund påminner om hur man får människor att gå med i religiösa sekter och andra organisationer med tveksamma avsikter. Ibland spelar det liksom ingen roll vad det är organisationen gör eller står för eller tror på, bara man får vara med i gemenskapen.
 
Obs! Jag likställer inte alls politiska ungdomsförbund med sekter. Men alla vet hur politiker kan snacka runt och upp sin sak så att många köper budskapet. Jag tycker visserligen att det är bra att man redan som ung skapar sig ett politiskt engagemang och lär som om samhället. Det skapar bara förutsättningar för att man som vuxen ska göra sin demokratiska plikt och rösta rätt. Men ibland är det lite första bästa när unga går med i ungdomsförbund. Jag kan bara gå till mig själv som sjuttonåring som plötsligt var medlem i SSU efter att en cool kille värvat mig och mina kompisar inne på Din Sko i Nordstan. Jag skrattade gott åt skämten med borgarna i förbundstidningen och tyckte liksom att de var dumma i huvudet. Ganska snart insåg jag dock hur jag inte tagit in information från båda sidor utan höll på att hjärntvättas lite grand.

Så vad vill jag komma fram till egentligen? Akta er för ungdomsförbund - de hjärntvättar dig? Nä, jag vill nog bara reflektera över alltings fram- och baksidor.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback