Har du kvar din röda cykel

- Åsa, var det du som cykla i Bräcke i morse?
- Va? Nä, nä det var det verkligen inte.
- Säkert? Med en röd cykelhjälm?
- Nä.

Dialogen utspelade sig på mitt jobb nyligen. Och jag undrar - skulle påminnelsen om den röda hjälmen få mig att vända och plötsligt inse att jag jag faktiskt cyklade till Torslanda i morse, via Bräcke på Hisingen, när jag hela sommaren kört bil från fastlandssidan.

Konversationer är lustiga ibland. Frågeställaren var liksom tvungen att lägga till ytterligare en dimension i frågan så att samtalet inte skulle dö ut för snabbt. Så gör jag också, det är väl en journalistskada, men jag försöker ställa frågor så att man kan fortsätta prata. Fast kanske inte om jag redan vet svaret.

Kommentarer
Postat av: Emil

Hehe!
Påminner mig om en undersökning i Metro för ett par år sedan: Använder du cykelhjälm när du cyklar? A: Ja B:Nej C:Vet ej. Nånstans 7-8% vet inte om de har hjälm när de cyklar. Vad gör facket?

2007-08-24 @ 10:31:57
Postat av: Anna

Emil: den var ju asrolig. fick mig ett mycket gott skratt på jobbet :-)
Åsa: Kommer du ihåg att jag hade låten "Har du kvar din röda cykel?" på ett inspelningsband från tidigt åttio-tal. Jag spelade in låtar från ett program där folk fick önska låtar som de hade ett minne till...ett ganska mysigt program!

2007-08-24 @ 14:25:20
Postat av: Anna

Tidigt nittiotal menar jag...

2007-08-24 @ 14:26:18
Postat av: Åsa

Emil: hehe, idioter.
Anna: Ja, jag minns nog det. Jag
minns i alla fall hur man satt vi radion med fingarna på rec ifall det skulle komma en bra låt.

2007-08-24 @ 16:04:43
Postat av: Emil

Claes Janson! Är det som har gjort cykel-låten, asså. Kommer ihåg att vi fick se honom i nån slags ta-ut-blues-och-jazz-till-skolkidsen-projekt när jag gick i åttan. När jag senare blev lite äldre (och klokare) insåg jag vem den skäggiga feta gubben var, och genast förstod jag vilket slöseri det var att ge den upplevelsen till mig då. Han var ju ljusår ifrån GnR och Depeche, eller vad jag nu lyssnade på.
Hoppas på ett ta-ut-blues-och-jazz-till-bittra-31-åringar-projekt.
E.

2007-08-24 @ 17:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback