Bröllop, bröllop är min arvedel, mitt strupes sår, mitt hjärtas skri i världen.





Idag har jag köpt en morgongåva till Magnus. Gött att ha det avklarat. Jag har en svart kjol-period just nu.

En annan period som jag har haft är en Pär Lagerkvist-period. Konstigt nog stötte jag under den tiden inte på nedanstående fantastiska dikt. Jag hittade den häromdan när jag sökte efter nåt vackert att skriva i festprogrammet. Lagerkvist är kanske mest känd för sin ångest men natuskildringarna och kärleken är otroligt vackert hos honom också.

 
  Det blir vackert där du går

Det blir vackert där du går,
marken, stigen, stranden som du följer,
allt tycks ljusna, glädjas,
allt som ser dig.

Kan väl jorden glädjas
för att någon stiger på den,
trampar på den,
en som den älskar?

Fråga inte mig. Jag ser blott skenet,
hur det dröjer kring dig,
svävar över marken,
som om jorden log.

Stig på den, som gläds att se dig lycklig.
Blott inte hårt,
som om du visste att du var älskad.

Kommentarer
Postat av: Lisa

det var mycket bröllop på bloggarna runt om just nu!!!!

Postat av: Helena

Skönt att ha morgon gåvan klar.
Man blir ju lite nyfiken :)

2007-07-24 @ 17:57:09
URL: http://www.tindrasgarderob.blogg.se
Postat av: Åsa

Lisa: jo det är ju bröllopstider på sonmaren.
Helena: Jag är jättenöjd med den dessutom. Inte för att han läser här så ofta men det vore synd att avslöja för mycket innan bröllopet.

2007-07-24 @ 21:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback