ömt lyfter du katten



Klänning från Indiska.

En annan dikt som jag ramlade över nyligen är Sommarnatt av Werner Aspenström. Jag är inte så mycket för kärleksdikter som är för romantiska eller arketypiska. Men den är typen av lyrik, som är jordnära och äkta, faller jag lätt för.

Sommarnatt

Solbrasan har sjunkit i havet,
ugglan tänder sina lyktor.

Jag låser för natten.
I köket: doft av dill,
i kammaren jasminer.
ömt lyfter du katten
från sängtäcket.
Din nakna kropp skimrar
som skumbläddror på stranden.

Snart är jag dig så nära
att dina ögonfransar krusas.


ur Hundarna, 1954

Kommentarer
Postat av: donnasandra

Riktigt mysig dikt :-)

Postat av: Helena

Vilken fin dikt och klänning :)

2007-07-26 @ 14:18:33
URL: http://www.tindrasgarderob.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback