Den nobla litteraturen

Jag försöker ta mig igenom Stephen Kings Talismanen men det går trögt. Det får mig att tänka på en sak som de tog upp i Babel härom kvällen. De intervjuade Pierre Bayard som skrivit boken "Konsten att tala om böcker du inte läst". Bayard vill avmystifiera litteraturen och få bort att läsning anses som en svår och fin hobby. Och man behöver inte skämmas för att man inte läst alla klassiker. Umberto Eco intervjuades också och han påstod att även de finaste av litteraturvetare och författare läser poplitteratur typ deckare, fast de håller tyst om det.

Det var bra att de tog upp detta ämne. Precis så är det. Jag själv blir oerhört lätt trött och uttråkad på böcker och läser inte ut en tredjedel av de jag börjar på. Dessutom har jag för vana att skumma igenom sega stycken. Och många klassiker har jag bara läst om i litteraturvetenskapliga böcker och har dem bara i bokhyllan för att jag helt enkelt älskar litteratur.

Göran Hägg var med i programmet också. Han är verkligen min idol. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback