Mrs K goes to America

112590-81


Min kära lagkamrat Frida drog upp en massa känslor från förr då hon förra veckan kom till träningen sjungandes på Du måste finnas från
Kristina från Duvemåla. Jag har älskat den musikalen hejdlöst sedan jag köpte skivorna för tio år sedan.Tyvärr var jag aldrig och såg den, fick dock en liten upprättelse när konsertversionen kom till Trädgårdsföreningen och jag och mamma satt längst fram och grät.
 
Hur som helst, musiken och texterna är helt geniala men först och främst är böckerna av Vilhelm Moberg de bästa som någonsin skrivits. På alla språk, i hela universum. En anledning till att jag fastnade för musikalen var väl för att jag tyckte om böckerna och sedan blev imponerad av hur bra Björn Ulveus använt Mobergs ord i texterna.

Så, nu ska jag läsa böckerna igen. För typ sjätte gången. Bäst är Utvandrana och Invandrarna. Utvandrarna beskriver inte bara emigrationen till Amerika utan också det fattiga Sverige. I'm also a sucker for history.

Tack för inspirationen Olsson-Öberg!


Speedad citatversion:

I bondebygd som lydde oföränderliga lagar.

Vägen vi färdas den bär bort, aldrig tillbaka.

All den tid som mitt hjärta kan slå, finns den kvar, ska för alltid bestå.

Far och mor i grinden då jag kom och tog farväl.

Våra barn ska aldrig känna längtans vånda och ve. De ska aldrig fråga sig om det knoppas eller blommar i landet Långt bort och längesen.

Om allt rämnar runt omkring oss, finns vår kärlek kvar.


Kommentarer
Postat av: Frida

Varsågod. Kul att man kan insperera någon!
=)

2006-10-03 @ 18:03:55
Postat av: Ika

Åh, jag tog mig äntligen för att läsa ut sista halvan av utvandrarsviten i senhöstas, och jag var så tagen av Mobergs berättande. Var också oerhört fascinerad och rörd av att bitvis känna igen hela textrader från sångerna som jag har lyssnat på så många gånger. Så oerhört fint att upptäcka att Mobergs text lever kvar så här starkt och tydligt i musikalversionen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback