fluortanter och självkänsla för alla

112590-1564

Underdog

Torbjörn Flygt


Igenkänningslitteratur går ofta hem hos folk. Men jag kan tycka att det är ett billigt sätt att vinna röster. Vem som helst som gått i svensk skola kan skriva ihop en anekdot från matsalen, elevrådet eller frukostrasten, och få beröm eftersom alla som läser känner igen sig. Just skolan och barndomen är extra tacksam att skriva om.

Om man kan få in lite filosofi eller djupare analyser kan jag ge författaren kred. Underdog är en helt okej bok med mycket hög igenkänningsfaktor men den ger inte mig det där lilla extra om livet som jag söker efter. Den enda som jag läst som lyckas med det är Jonas Gardell i sina böcker om uppväxten. Och om man vill läsa andra bra texter från barndomen finns Riddarna av runda trappan av Einar Mar Gudmundsson eller varför inte underbara Simon och ekarna, Marianne Fredriksson.

Alla böcker handlar om pojkars uppväxt. Var är tjejskildringarna?

Kommentarer
Postat av: Hans Persson

Alla böcker handlar om pojkars uppväxt. Var är tjejskildringarna?
Svinalängorna, kanske?

2007-07-04 @ 09:48:52
URL: http://pinkunicornblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback