jag lutar mig tillbaka i stolen, hör inte på

Rand
Jan Kjaerstad


Rand är sannerligen en underbart knäpp historia. Första gången jag läste den var jag ganska ung, och hade jag inte varit bitter och svår att impa på redan innan 20, hade jag blivit förfärad.

Förvånad blev jag dock. Förvånad över att
Kjaerstad vågar låta huvudpersonen göra saker som andra tänker på men aldrig skulle genomföra. Meningslösa mord med kalla reflektioner. Där finns ingen vrede - bara tankar.

Jag registrerade hur jag övervägde möjliga svar (jag vill påstå: rentav flera) /.../ hur jag - i tankarna - försökte följa samtalets möjliga utveckling utifrån just det tänkbara svaret eller den logiska motfrågan. I fantasin var jag involverad i flera dialoger så att säga inom den omedelbara framtiden, parallellt med den samtal jag faktiskt förde.


Om man är intresserad av litteratur, eller bara vill se en bra film, ska man se Stranger than fiction. Will Ferrell i en allvarlig roll. Hur bra som vilken annan film som helst.

Kommentarer
Postat av: Lisette

well, jag blev ganska så nyfiken. Något att titta på innan midsommarafton :))

Postat av: Lisa

Tack för tipset, ska kika efter den filmen!

2007-06-21 @ 17:08:05
URL: http://aife.webblogg.se
Postat av: Anonym

Lisette: gör det!
Lisa: Den är bra, se den!

2007-06-21 @ 20:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback