En tisdagskväll på jorden

Så här en tisdagskväll på jorden vill jag bjuda på en av mina favoritdikter.

Det är Hjalmar Gullbergs Död amazon som är en
gravskrift över Karin Boye. Verserna publicerades i klassiska tidningen BLM i maj 1941 efter att Karin Boye begått självmord några veckor tidigare. Samtidigt pågick andra världskriget och Tyskland vinner ett slag vid Termopyle i Grekland. Han väver även in gammal grekisk historia som utspelade sig på samma plats.

Det har senare diksuterats hur bra Gullberg verkligen fångade Boye i denna gravskrift, men det spelar ingen roll för mig eftersom den är vacker som dikt bara.

De två första verserna av gravskriften är allra bäst, de är de som jag skriver här. Speciellt de fyra sista raderna är ljuvliga. Rysningar.

Svärd som fäktar mot övermakten,
du skall brytas och sönderslås!
Starka trupper ha enligt T.T.
nått Thermopyle, Greklands lås
Fyrtioåriga Karin Boye
efterlyses från Alingsås.

Mycket mörk och med stora ögon;
klädd i resdräkt, när hon försvann.
Kanske söker hon bortom sekler,
dit en spårhund ej vägen fann,
frihetspasset där Spartas hjältar
valde döden till sista man.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback