MNHCK

Jag kommer in i ett kvavt kallarrum i utkanten av Minsk. Det luktar stall. En blandning av vatt ho och svett. Jag misstanker att de tonarspojkar som sitter och spelar data inte bryr sig om deo. 2000 rubel for en timma. Det ar under hundralappen. Fast klarar jag en timma i denna stank?

Huvudsyftet med att fa tag i internet ar att meddela handledaren hemma pa journalisthogskolan i Goteborg att vi bytt amne. Vi ska inte skriva om Tjernobyl langre. Det tar for lang tid. Istallet ska vi skriva om att det ar flera hundra vitryssar som laser svenska. Kopplingen mellan Vitryssland och Sverige ar allt annat an sjalvklar. Varfor vill sa manga lara sig svenska?

Igar var vi med pa en nyborjarklass som tva vitryska tjejer haller i. De pratar jattebra svenska och man forundras aterigen av varfor. Svenska ar ju knappast ett gangbart sprak i varlden.

Jag traffade manga roliga manniskor som gick i svenska klassen. Exempelvis Valery som kommer fran Litauen. Han har bott i Minsk i ett ar och en av anledningarna till att han laser svenska ar att han vill flytta till Malmo. Malmo ligger nara Kopenhamn och i Kopenhamn finns Europas scientologicenter.  Han hade varit scientolog i ett halvar. En litauisk scientolog som bor i Minsk, vill flytta till Malmohus lan, som han sa, for att komma nara Kopenhamn. Vilken blandning!

Ikvall ska man ova koren ova infor Lucia. Det ska ocksa bli kul. Hora vitryssar sjunga Stilla natt.

For ovrigt ar det kallt och ruggigt har. Dessutom roker folk som borstbindare och jag mar illa jamt och standigt av all acklig rok. Blaha.


Kommentarer
Postat av: Anna Kristiansson

Det låter ju helt underbart!

2006-11-10 @ 13:07:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback