På tal om Nobelpriset

112590-181


Jag har en diktsamling hemma som jag fann för tio kronor på Ebbes hörna på Radiotorget i Frölunda för några år sedan. Det nakna ansiktet - ny polsk lyrik. Boken är från början av 60-talet och 1996-års nobelpristagare
Wislawa Szymborska finns med, långt innan hon var påtänkt för priset. Jag älskar den här samlingen.

Lycklig kärlek. Är det normalt,
är det seriöst, är det till någon nytta –
vad ska världen med två människor
som inte har ögon för världen.


Ur dikten Lycklig kärlek

Ingen har det bra klockan fyra på morgonen.
Om myrorna har det bra klockan fyra på morgonen
vill jag gratulera myrorna. Och låt klockan bli fem
om vi nu ska leva vidare.

Ur dikten Klockan fyra på morgonen

Bild: Ordfront

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback