Femårsplaner åt ICA!

Mitt i köttfärsskandalen uppmärksammas också hur jädra mycket kött som livsmedelsbutiker inte får sålt och därmed slänger. Det är kanske inte så dumt för miljön att ICA-handlarna drar ut på köttfärsens livslängd om det innebär att de slänger en midre mängd. Det handlar om att anpassa tillgången efter efterfrågan och när jag funderade lite över det där tänkte jag att man skulle kunna ha ett förbetsällningssystem. Att affären inte tex maler upp mer köttfärs än till de som meddelat att de kommer köpa. Eller att vi skulle ha en köttkvot. Det skulle givetvis aldrig fungera och ganska snabbt insåg jag att jag är inne och nallar på planekonomi. Ett härligt gammalt kommunistiskt knep som fyllde brödhyllorna i Sovjetunionen.

Vad jag vill säga är att jag efter köttfärsskandalen fått en ny syn på kommunism.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback