feminist javisst

Jag är feminist. På riktigt. Jag ställer mig bakom definitionen till hundratio procent. Jag är så trött på att en hel del ljusskygga typer där ute stulit begreppet från alla oss som anser oss kämpa för kvinnors rättigheter, underordning och gör vad vi kan för att fördöma kvinnovåld i alla sammanhang. Men som också tycker att skuldbelägga alla män är fel väg att gå! Det finns till och med de som tycker att män alls inte bör uttala sig i den här frågan. Också ett märkligt sätt att vilja skapa förändring.  

Så skriver familjen Walls älskling Marcus Birro i en krönika i Centerkvinnornas tidning
Hända. (Varför läser jag den? Jo, min mamma är ju centerkvinna. Och jag måste erkänna att Centerkvinnornas syn på feminism, och arbete för jämställdhet är bra. Ska jag låta mig påverkas av valpropaganda och byta sida helt plötsligt? En så kallad kovändning. Jag älskar ju kossor! Detta tål att tänkas på.)

Marcus Birro for statsminister! Eller får man vilja ha en karl som statsminister när man är feminist? JAA! Det är ju det det hele går ut på. Jämställdhet handlar inte om manshat som så, så, så många Gudrun Schyman-hatare där ute alltid drar upp i diskussioner kring feminism.

Fast helst vill jag nog se Lotta Bromé som statsminister. Och Birro som något annat viktigt. Kung eller drottning kanske.

Här är andra kändisar som skulle kunna styra landet:
Ellen Degeneres, Jonas Gardell, Oprah, Pia Sundhage, Peter Settman, Peter Jöback, Annika Lantz, Babben Larsson, Ernst Kirchsteiger, Jane Austen, Aung San Suu Kyi, Will Ferrell, Elaine Benes.  




Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen.
Ur Svenska Akademiens ordlista.

Heja Gudrun!


Valet och kvalet. Who to vote for?



Kommentarer
Postat av: G.

Efter att ha följt ditt skrivande ett längre tag så kan jag med gott samvete säga att hade det varit personval vi sysslade med hade du varit en het kandidat på min lista! Åsa for president helt enkelt! ...fast inte om du hade ingått allians med Maud! Då faller det av för mig fullständigt uppenbara skäl...trots att jag ockå gillar kossor!...på håll! ;)

2010-07-07 @ 14:51:53
Postat av: Mika

Betty White???

Postat av: Åsa

Jag ska inte gå i allians med Maud. Det är ett vallöfte från min sida.



Visst, släng in Betty också. Pensionärerna behöver representation också.

2010-07-07 @ 20:55:08
Postat av: Jasse

Marcus Birro som kung eller drottning?! Harregud, han är ju kass. Och att han som göteborgare har flyttat till Stockholm...fy.

2010-07-09 @ 09:25:53
Postat av: Åsa

Lägg av. Han rockar fett. Han bor la i Norrköping?

2010-07-09 @ 20:33:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback