nu ska det blir en tennisspelare

Jag håller ju på med släktforskning då och då när andan faller på. Och jag har hittat en fantastiskt sida för oss som har rötter i norra Halland. Några galningar till hembygdsforskare har sammanställt alla som finns i körkböckera i Älvsåker socken med angränsande platser. Jag kan börja på min goa morfar som var född 1912 och komma tillbaka till 1500-tal i något av leden, 1600-tal i de flesta. Och det är jädrigt mycket folk. Så där är redan forskningen gjord.

Och det finns mycket intressant att hitta. Korta anteckningar som gjorts bredvid folks namn i böckerna. Typ utfattig, utgammal, tjyvfan, husfattig, husarm och utsot.

Min morfars farmors farfars far och mor hade ordentlig otur i livet. De fick sex barn varav de tre första dog under sitt första levnadsår. Kolla listan:

Anders Bernandersson (1815 - 1816)
Mattias Bernandersson (~1816 - 1817)
Mattias Bernandersson (1818 - 1819)
Johannes Bernandersson (1820 - )
Anders Bernandersson (1824 - 1858)
Mattias Bernandersson (1828 - )

Först känns det lite lustigt att de helt enkelt skulle ha en Mattias och en Anders. Sedan känns det sorgligt.  Jag undrar hur de hade det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback