Boktips i juletider

112590-1950


Det har eftersökt boktips från flera håll det senaste dygnet. Detta inlägg tillägnas
Sara och Älgen. 

Pompeji, Robert Harris
Bästa bok jag läst under 2007. Det är inte stor och klassisk litteratur men ack så spännande.

Påven Johanna, Donna Woolfolk Cross.
Samma sak där, inget mästerverk. Men konspiratoriskt.

Riddarna av runda trappan, Einar Már Gudmundsson
Uppväxt på Island. Igenkänningslitteratur med överrumplande slut.

En dag i Ivan Denisovitjs liv, Aleksandr Solzjenitsyn
En av de mest lättlästa ryska klassikerna.

Vargskinnet-trilogin, Kerstin Ekman
Första boken, Guds barmhärtighet,  är riktigt bra.

Den amerikanska flickan, Monika Fagerholm
Tjock, finskt och superbt. Jag väntar fortfarande mycket otåligt på fortsättningen som ska komma i januari.

Kastrater, Speranza och Jerusalems natt, Sven Delblanc
Tre romaner om "maktens hot mot människans ideella strävan".

Milda makter, Arto Paasilinna
Kul.

Pan, Knut Hamsun
Bra.

Nattens lekar, Stig Dagerman
Noveller är käckt när man vill ha något lättare.

Kommentarer
Postat av: Sassy

Jag köpte Påven Johanna för säkert ett par år sen, men har inte läst den än. Dåligt av mig.

Postat av: Åsa

Ja, det var dåligt.

2007-12-28 @ 11:23:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback