Får man nämna Girlie och Marcel Proust i samma inlägg?

Jag köpte en Girlie idag. Å, nej, där sköt jag mig själv i foten, eller hur?

Oh, well.

Den var helt okej. Påminde om en glass från förr, då jag var yngre. Jag får bara fram smakminnet och inte namnet på glassen. Men smakminnet tog mig tillbaka till Älvängen och trappan upp från garaget till vårt hus. Betongen som var varm om kvällen efter att ha solat sig hela sommardagen. Katten Sven som låg och vred sig i kvälssolen. De mikroskpist pyttepyttesmå röda spindlarna som man kunde se om man tittade riktigt noga i betongen.

Det var nästan som Proust Madeleinekakor.
 
(I På spaning efter den tid som flytt doppar huvudpersonen Madeleinekakor i lindblomste och smakupplevelsen återkallar 1500 sidor av barndomsminnen. Läs om du orkar, det är litteratur av högsta klass.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback